Saturday, July 2, 2011

Doa Nabi Zakaria a.s.

Nabi Zakaria dan keluarganya amat ingin mempunyai anak, walau beliau memaklumi, bahawa dirinya sudah begitu uzur dan tua. Keadaan demikian tergambar pada wahyu Allah yang merakam peristiwa ketika ia berdoa:



Ertinya:
"Tuhanku, sesungguhnya tulangku sudah rapuh dan kepalaku sudah memutih uban, sementara aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, ya Tuhanku. Dan sesungguhnya aku khuatir terhadap mewaliku (yang melanjutkan urusan) sepeninggalanku, sedangkan isteriku seorang yang mandul. Kerana itu anugerahilah aku seorang putera di sisiMu yang nantinya akan menjadi waris dari sebahagian keluarga Yaakub dan takdirkan dianya nanti akan seorang yang diredhai, ya Tuhanku." (Maryam: 4-6)


Putera puteri dilingkungan keluarga akan menjadi penghujung dalam kehidupan suami isteri, penghibur rumah tangga, pewaris harta pelanjut keturunan, penyebar agama, pembentuk kerja dan pemanjat doa bagi kedua orang tuanya. Demikian penting kehadiran anak dilingkungan keluarga, tidak diragukan lagi. Untuk itu Nabi Zakaria berdoa mengadu kepada Allah yang Maha Kuasa.


Ertinya:
"Oh Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, dan Engkau adalah waris yang paling baik." (Al-Anbiya': 89)


Lalu Allah memperkenankan doa Zakaria dengan lahimya seorang anak, Yahya a.s.

No comments:

Post a Comment