Tuesday, July 26, 2011

Doa Nabi Ibrahim

Keluarga yang taat kepada Allah adalah idaman hidup. Setiap orang ingin demikian, walaupun idaman mulia tersebut harus dibina melalui teladan ketua keluarga yang taat. Keinginan keturunan yang baik itu bukan saja timbul dari keluarga yang taat, tetapi juga bersemayam dalam hati ketua keluarga yang dangkal pengalaman agamanya; kecuali pada lingkungan yang acuh tak acuh.

Betapa banyak ayah yang jarang solat, sering meninggalkan puasa dan sebagainya, namun mereka menuntut agar anak isterinya menjadi orang baik baik. Ketenteraman batin pada sebuah keluarga ditandai oleh keberhasilan mengumpulkan harta, namun ketenteraman abadi hanya terletak pada rumah tangga keluaga yang berbudi dan taat pada ajaran agama Mereka hidup taat dengan ajaran agama, bijak dalam bergaul dan rukun dalam kekeluargaan. Al-Quran menceritakan, dalam surah Ibrahim ayat 40, betapa kerinduan Nabi Ibrahim mendapatkan keluarga yang mulia, bijak, taat dan selamat di akhirat:



Ertinya:
"Ya Tuhan, jadikanlah aku dan keturunanku, orangyang tetap menegakkan solat. Ya Rab, perkenankanlah doa aku. Ya Rabbanaa, ampunilah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku, juga dosa-dosa sekalian orang mukmin pada hari terlaksananya hisab nanti."
(Ibrahim: 40-41)

No comments:

Post a Comment