Wednesday, February 16, 2011

Doa-Doa Para Nabi (Siri 1)

Doa Nabi Sulaiman A.S

SUATU hari Nabi Sulaiman dan bala tenteranya yang terdiri dari manusia, Jin dan burung melalui suatu lembah semut. Terdengar-lah oleh Nabi Sulaiman a.s. akan perkataan raja semut kepada rakyatnya: "Hai semut, masuklah kamu ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak terinjak-injak oleh Sulaiman dan pasukannya, sedangkan mereka tidak menyedari."

Ertinya:

"Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan juga kepada dua ibu bapaku dan untuk mengerjakan amalan soleh yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh." (Al-Naml: 19)


Baik diketahui:

  • Doa di atas adalah doa yang pernah diucapkan oleh seorang Nabi, yang benama Nabi Sulaiman a.s.
  • Begitu pentingnya peristiwa Sulaiman di atas sampai Allah beritahukan hal tersebut kepada manusia di belakang hari, iaitu umat Nabi Muhammad SAW.
  • Doa tersebut dicantumkan sebahagian bahagian dari ayat-ayat Al-Quran.
  • Bila kita mengucapkan doa di atas bererti suatu doa, atsar dari Nabi Sulaiman dan Al-Quran, nilai dan ganjarannya berlipat ganda.
  • Setiap orang pasti mengalami akan hal yang sama dengan peristiwa Nabi Sulaiman, hanya dalam variasi yang berbeza. Hadith Muslim dengan sumber yang sama menyebutkan bahawa Rasulullah SAW ada bersabda; kalau aku membaca:

Ertinya:

"Maha suci Allah, segala puji bagi Allah, tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar."

No comments:

Post a Comment