Saturday, February 26, 2011

7 Kalimat Keampunan

Kehidupan kita di dunia ini tidak dapat dihindari dari dosa-dosa sama ada yang besar mahupun yang kecil, yang disengajakan mahupun tidak. Dalam perjalanan hidup kita untuk mencari keredhaan Illahi sering kali dicemari oleh dosa-dosa yang kita tidak sedari mahupun kita sengajakan. Walaupun jalannya seseorang itu menuju ke masjid untuk mendapatkan pahala namun sering kali dicermari oleh dosa-dosa kecil yang sengaja di rancang seperti iklan-iklan, cara pemakaian, situasi-situasi yang keterlaluan, malahan simbol-simbol ataupun ayat-ayat yang kita sendiri tidak ketahui apa maksudnya.

Kehadiran nafsu dan hasut syaitan menambahkan lagi perkara-perkara yang boleh menjerumus kita kepada dosa-dosa dan maksiat. Kita tidak mampu untuk menghindari semua itu, hanya Allah SWT yang mempunyai kekuatan untuk menjauhkan dan melindungi kira dari semua itu. Bersyukurlah kita kepada kasih sayang Allah SWT yang masih menganugerahkan hidayah kepada kita. Bayangkan lah, tanpa hidayah Allah belum tentu anda akan membaca semua yang saya kongsikan ini. Mahupun ada diantara kita yang langsung tidak memperdulikan semua ini, jangan la kita cemuh mereka. Sampaikanlah kepada mereka.

Kita jangan mudah lupa, Allah SWT maha pengampun dan telah menyediakan pelbagai cara agar hambanya boleh memohon keampunan dan menghapuskan segala dosa-dosa yang mereka lakukan. Pelbagai cara keampunan telah diajari kepada Rasulullah SAW untuk kita contohi. Sekarang hanya terpulang kepada kita untuk memilih cara hidup manakah yang mesti kita ikuti.


Sabda Rasulullah S.A.W

" Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi
Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "


1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.


3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.

4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.


5. Mengucap La hawla wala quwwata illa billah jika menghadapi sesuatu
tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan
menerima musibah.

7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang dan
malam sehingga tak terpisah dari lidahnya.

Dari tafsir hanafi,mudah-mudahan kita dapat ingati, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu diamalakan, walaupun sambil lalu mudah-mudahan menjadi kebiasaan. Lebih elok jika jangan terus ditinggalkan di sini. Print out dan lekat di dinding bilik anda.

No comments:

Post a Comment